


- Tarcza hamulcowa Galfer 160 Center Lock Road
- Hak przerzutki Cannondale K33049 do F-Si (2019) Synapse Carbon (2018-2019) SuperX (2017-2019) Slate (2016-2019) Topstone (2019) Synapse NEO / Quick NEO (2019) czarny
- Gogle narciarskie Arctica G-111A
- Gogle Arctica G-106B
- Bluza Endura Xtract Roubaix Jersey green
- Gogle Arctica G-101C
- Saszetka Deuter Belt II black
- Bagażnik rowerowy Sport Arsenal art. 220
- Kije do nart biegowych REX Vega 30% carbon
- Wiązania Rottefella TOURING NIS NNN AUTO black
- Hak przerzutki Cannondale K33001 do Scalpel Crabon 2021 Scalpel Hi Mod
- Gogle narciarskie Arctica G-1004C

Dlaczego warto się zarejestrować?
Dzięki rejestracji otrzymasz od rabat na każdy produkt w naszym sklepie internetowym w wysokości 2%. Zachęcamy do korzystania z oferty. Dodatkowo będziesz zawsze na bieżąco informowany odnośnie nowych produktów i promocji. Zarejestruj i przekonaj się!

Jak właściwie dobrać siodełko rowerowe ?
WYBÓR SIODEŁKA
Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego nawet w najdroższych rowerach zazwyczaj montowane jest bardzo tanie i bardzo podstawowe siodełko? Odpowiedź jest bardzo prosta: bo zazwyczaj ląduje ono, w najlepszym wypadku, na portalu aukcyjnym.
Prawda jest taka, że niemożliwe jest zbudowanie siodełka uniwersalnego, które pasowałoby każdemu. I po zakupie roweru zazwyczaj jest to jeden z pierwszych zmienianych elementów. No dobrze, dochodzimy do wniosku, że fabryczne siodełko nam nie pasuje, ale dobierać to idealne, czym się kierować, na co zwracać uwagę.
Producenci siodełek już dawno zauważyli, że dobór właściwego siodełka jest dla kolarzy niezwykle ważny. Nic dziwnego, przecież nieraz spędzają na nim wiele, wiele godzin. Źle dobrane siodło powoduje nie tylko ból wstydliwej części ciała, ale może być także przyczyną bólu w stawach biodrowych i kolanowych oraz mięśni nóg. Nie wspominając już o potencjalnych problemach z męskością…
Przede wszystkim wyznacznikiem przy szukaniu siodełka nie powinna być cena czy waga. To drugorzędne czynniki, które na nasz komfort nie mają żadnego wpływu. Nikt nie zagwarantuje, że drogie, lekkie karbonowe siodło będzie lepsze od budżetowego modelu.
Od kilku lat na rynku pojawiają się systemy dopasowania siodełek, niemal każdy z producentów opracował swój własny koncept. Ok, niektórzy powiedzą, że to marketing i kolejne hasła reklamowe przyciągające klientów… ID Match, Spine Concept, BG Fit… Tylko, że w odróżnieniu od innych zabiegów marketingowych… ten działa. Przyjrzyjmy się zatem podstawowym zasadom doboru siodełek i temu, co mogą nam zaoferować ich producenci.
Jakie ciało, takie siodło
Aby zrozumieć od czego zależy właściwy dobór, musimy uświadomić sobie jak skonstruowane jest nasze ciało. Gdy siedzimy nasz ciężar opiera się w dwóch punktach, cały spoczywa na kościach kulszowych. I tak jest również w przypadku jazdy na rowerze. To na tych dwóch fragmentach miednicy spoczywa nasz ciężar. A że każdy z nas jest nieco inaczej zbudowany, odległość pomiędzy kośćmi kulszowymi jest różna. Ale to nie wszystko, jak zakrzyknąłby lektor telesprzedaży. Badania pokazują, że wraz z większym pochyleniem pozycji kości kulszowe zbliżają się do siebie.
Zatem: zasada numer 1 – siodełko ZAWSZE dobieramy indywidualnie do naszej budowy i naszego stylu jazdy. Nie warto sugerować się rekomendacjami i doświadczeniami innych. To co dobre dla jednych, dla innych może zupełnie się nie sprawdzić. Nawet jeśli wydaje nam się, że znajomy ma tę samą budowę ciała co my (podobny wzrost i waga), może okazać się, że jego miednica jest inaczej zbudowana.
Trzy parametry, wiele opcji
Gdy spojrzy się na parametry różniące siodła, można wyróżnić podstawowe cechy, na podstawie których powstają różne wariacje siodełek:
- szerokie / wąskie
- płaskie / zakrzywione
- siodełko może mieć także kanał lub otwór zmniejszający nacisk na krocze lub być tej cechy pozbawione
I teraz zaczyna się cała zabawa z doborem siodła, a pomagają w tym różne systemy producentów, poniżej przegląd najpopularniejszych.
Spine Concept
To metoda opracowana przez firmę fizik i opierająca się na elastyczności kręgosłupa. Firma wychodzi z założenia, że im bardziej możemy się pochylić tym węższego i bardziej płaskiego siodła potrzebujemy. Zasadniczo wyróżnia trzy typy siodeł: płaskie i wąskie, płaskie i szerokie, zakrzywione i szerokie. Dodatkowo każde z nich występuje w wersji z kanałem lub bez.
ID Match
System pomiaru opracowany przez Selle Italia opierający się na pomiarze szerokości miednicy, obwodu uda i kąta pochylenia kręgosłupa. Firma przygotowała dwa typy siodeł (wąskie i szerokie) w trzech wariantach (bez otworu, z małym otworem i z dużym otworem).
Body Geometry
System bike fittingu opracowany przez firmę Specialized opierający się na komputerowym pomiarze ruchu kolarza. System obejmuje też dobór siodła przy pomocy specjalnego „siedziska” wykonanego z żelu, dzięki temu dokładnie widać układ kości kulszowych. Plusem systemu jest możliwość dobrania bardzo dobrze dopasowanego siodła (niekoniecznie tej jednej marki).
My Own
System marki Prologo łączący cechy fittingu Specialized i pomiarów Selle Italia. Potrafi precyzyjnie dobrać odpowiednie siodło nie tylko pod względem wielkości, ale także twardości skorupy i wyściółki.
DiMA
System doboru firmy Selle San Marco opiera się bardziej na naszych odczuciach i ogólnej budowie ciała niż na pomiarach. Daje dużo możliwości, ale jest niezbyt dokładny i miarodajny. Dość powiedzieć, że na podstawie wprowadzonych informacji autorowi artykułu wyszło, że powinien mieć całkowicie inne siodełko niż wskazują wszystkie inne systemy.
Cokolwiek by jednak nie napisać o każdym z systemów czy rodzajów siodełka, nic nie zastąpi dwóch elementów:
- fachowej pomocy
- testu
Kupując siodło, a zwłaszcza wydając na nie czasem kilkaset lub nawet powyżej tysiąca złotych, warto odwiedzić dobry sklep, w którym doświadczona osoba przeprowadzi pomiary i pomoże wybrać optymalne rozwiązanie. Cześć producentów (Selle Italia, fizik) oferuje tez możliwość wypożyczenia testowego siodła. I to jest doskonała opcja, bo żadna rada i żaden pomiar nie zastąpią możliwości sprawdzenia dopasowania podczas dłuższej jazdy.