Producenci
Promocje
Mechanizm korbowy  Hope bez pająka 68/73mm 175mm czerwony
Mechanizm korbowy Hope bez pająka 68/73mm 175mm czerwony
1 199,00 zł 719,40 zł
szt.
Spodnie Snowwolf M, męskie,grafit
Spodnie Snowwolf M, męskie,grafit
299,00 zł 149,50 zł
szt.
Koło przód Shimano WH-RX31 drut czarne oś 12mm
Koło przód Shimano WH-RX31 drut czarne oś 12mm
519,90 zł 389,93 zł
szt.
Odrdzewiacz Expand Reax 250ml
Odrdzewiacz Expand Reax 250ml
21,90 zł 18,62 zł
szt.
Hak Ghost GHR-23 black
Hak Ghost GHR-23 black
74,90 zł 63,67 zł
szt.
Buty Sidi LEVEL WOMAN białe
Buty Sidi LEVEL WOMAN białe
579,00 zł 289,50 zł
Błotnik Topeak Defender XC1 26-29er
Błotnik Topeak Defender XC1 26-29er
209,90 zł 167,92 zł
szt.
Chwyty HY-500-3G 75mm Grip-Shif czarno/żółte
Chwyty HY-500-3G 75mm Grip-Shif czarno/żółte
9,90 zł 8,42 zł
par.
Trenażer Elite Qubo Power Mag + My E-Training
Trenażer Elite Qubo Power Mag + My E-Training
1 294,00 zł 776,40 zł
szt.
Zębatka nakręcana Z-16
Zębatka nakręcana Z-16
19,00 zł 16,15 zł
szt.
Dętka TOUR 28 ALL wentyl 40mm dunlop,32/47-609/642
Dętka TOUR 28 ALL wentyl 40mm dunlop,32/47-609/642
24,00 zł 21,60 zł
szt.
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
x
weź
RABAT*
2%

Dlaczego warto się zarejestrować?

Dzięki rejestracji otrzymasz od rabat na każdy produkt w naszym sklepie internetowym w wysokości 2%. Zachęcamy do korzystania z oferty. Dodatkowo będziesz zawsze na bieżąco informowany odnośnie nowych produktów i promocji. Zarejestruj i przekonaj się!

* promocje nie łączą się ze sobą
Karta rabatowa
Karta Rabatowa SPORT-PROFIT

Rowery wyczynowe ? rodzaje i charakterystyka

ROWERY WYCZYNOWE

 

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu rodzajów rowerów było maksymalnie kilka, a wyczynowych typów bicykli było dokładnie… jeden, czyli rower szosowy. Ostatnie trzy dekady przyniosły jednak sporo zmian i dziś rodzajów rowerów, na których możemy wyczynowo uprawiać dyscypliny kolarskie jest co najmniej kilkanaście. Poniżej prezentujemy najpopularniejsze z nich.

 

Rower szosowy

 

To najstarszy typ roweru używanego do sportu. Łatwo go rozpoznać po charakterystycznej wygiętej kierownicy (baranku). Zasadnicza konstrukcja rowerów szosowych nie zmieniła się od wielu lat. Rama zbudowana jest w kształcie rombu przedzielonego pionową rurą podsiodłową. Rower taki zbudowany jest zazwyczaj na kołach w rozmiarze 28 cali (700c) i wyposażony w opony o szerokości 23-28 mm.

 

rower szosowy Cannondale CAAD12 ULTEGRA

 

Zazwyczaj rama wykonana jest z aluminium lub, coraz częściej, włókna węglowego, choć do łask wracają też klasyczne ramy stalowe. Do jego napędu służy klasyczny zestaw dwóch przerzutek z dwutarczową korbą i kasetą o rozpiętości od 8 do 11 koronek. W dzisiejszych czasach w zasadzie wszystkie rowery szosowe wyposażone są w zintegrowane klamkomanetki służące do zmiany przełożeń i hamowania.

 

Rower do jazdy na czas/triatlonowy

 

Rower do jazdy na czas (popularnie zwany „kozą”) wyewoluował wprost z roweru szosowego. Założeniem było osiągnięcie jak najbardziej aerodynamicznej pozycji, tak by opory powietrza w jak najmniejszym stopniu wpływały na prędkość (z racji tego, że w tej konkurencji zawodnicy nie mają szansy skryć się za innym kolarzem przed czołowym wiatrem). Z tego względu rower do jazdy na czas stał się też podstawowym narzędziem triatlonistów.

 

Zasadnicza konstrukcja roweru nie różni się od roweru szosowego, a to co go wyróżnia, to kierownica wyposażona w aerodynamiczną przystawkę (tzw. lemondkę) umożliwiającą ułożenie rąk w jak najbardziej opływowej pozycji. W takich rowerach wszystko podporządkowane jest aerodynamice. Nie dziwią więc niemal płaskie przekroje rur ramy, czy koła o wysokim profilu.

 

W zasadzie współcześnie nie spotyka się rowerów do jazdy na czas z materiałów innych niż włókno węglowe.

 

Rower torowy

 

To kolejny krewny roweru szosowego, który, jak nazwa wskazuje, służy do ściągania się na torze. Rowery torowe praktycznie pozbawione są osprzętu (przerzutek, hamulców), a ich cechą charakterystyczną jest brak wolnobiegu, czyli sztywne połączenie korby z tylną zębatką (jadąc zawodnik musi cały czas pedałować).

 

Rower przełajowy

 

Powstał jako rower przystosowany do ścigania się w warunkach zimowych (śnieg, błoto). W zasadzie nie różni się od roweru szosowego. Najłatwiej rozpoznać go po szerszych oponach (33-35 mm) z terenowym bieżnikiem. Rower przełajowy ma także hamulce typu cantilever lub tarczowe.

 

Rowery crosscountry

 

Rowery używane w zawodach crosscountry (XC) najbardziej przypominają nam typowe rowery górskie. Są to zazwyczaj hardtaile (rowery z amortyzowanym przednim zawieszeniem o skoku 80-100 mm) i sztywnym tylnym zawieszeniem. Obecnie najczęściej występują z kołami w rozmiarze 29 cali lub 27,5 cala (takich używają zazwyczaj niższe osoby). Stary standard 26 calowych kół jest już praktycznie nieużywany.

 

 rower crossowy Cube CURVE PRO LADY

 

Z racji tego, że rowery te służą zarówno do wjeżdżania pod górę, jak i zjazdów, są stosunkowo lekkie (około 7,5-9 kg). Napęd składa się z jedno-, dwu- lub trzyrzędowej korby o konfiguracji zębów od około 22 do 42 (w zależności od profilu trasy) oraz kasety składającej się z 8-11 koronek (od 10 do 42 zębów).

 

Rowery downhill

 

Rowery przeznaczone praktycznie wyłącznie do jazdy w jednym kierunku… w dół. Są to rowery wyposażone w zawieszenie o bardzo dużym skoku (powyżej 150 mm), mocno giętą kierownicę, szerokie opony i solidną (zazwyczaj aluminiową) ramę. To także jeden z nielicznych typów rowerów MTB, gdzie przeważają koła w rozmiarze 27,5 cala. Z racji ekstremalnych warunków, w jakich przychodzi im pracować (zjazdy w terenie z prędkością przekraczającą 80 km/h), są dość ciężkie, a odchudzona zjazdówka raczej nie schodzi z waga poniżej 16 kg.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony