Producenci
Promocje
Lańcuch ABUS Granit City Chain 1010/170
Lańcuch ABUS Granit City Chain 1010/170
609,00 zł 456,75 zł
szt.
Kask Uvex I-vo MTB/ATB r. 52-57cm black
Kask Uvex I-vo MTB/ATB r. 52-57cm black
299,99 zł 239,99 zł
szt.
Okulary Uvex Sportstyle 508 dziecięce
Okulary Uvex Sportstyle 508 dziecięce
79,90 zł 67,92 zł
Pompka SKS Airbuster na naboje CO2
Pompka SKS Airbuster na naboje CO2
115,00 zł 92,00 zł
szt.
Koszulka Pearl Izumi Quest black
Koszulka Pearl Izumi Quest black
219,00 zł 131,40 zł
Koszyk na bidon CUBE Bottle Cage HPA matt black
Koszyk na bidon CUBE Bottle Cage HPA matt black
29,90 zł 23,92 zł
szt.
Maska antysmogowa Cristal casual Blue N95
Maska antysmogowa Cristal casual Blue N95
129,00 zł 64,50 zł
Maska antysmogowa Cristal casual Sea Green N95
Maska antysmogowa Cristal casual Sea Green N95
129,00 zł 64,50 zł
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
x
weź
RABAT*
2%

Dlaczego warto się zarejestrować?

Dzięki rejestracji otrzymasz od rabat na każdy produkt w naszym sklepie internetowym w wysokości 2%. Zachęcamy do korzystania z oferty. Dodatkowo będziesz zawsze na bieżąco informowany odnośnie nowych produktów i promocji. Zarejestruj i przekonaj się!

* promocje nie łączą się ze sobą
Karta rabatowa
Karta Rabatowa SPORT-PROFIT

Rodzaje i rozmiary opon rowerowych

Rodzaje i rozmiary opon rowerowych

 

W Polsce przyjęło się , że rozmiar opony rowerowej podajemy w calach,  jednak przy wyborze opony należy sugerować się głównie wymiarem w standardzie ISO 47-599 , gdzie 47 jest szerokością opony, a 599 jej średnicą. Jak na razie będzie interesować nas tylko średnica opony. Poniżej widzimy zestawienie wymiaru i w milimetrach dla najpopularniejszych rozmiarów opon.

 

■   12 cali - 203mm

■   16 cali - 305mm

■   20 cali - 406mm

■   24 cale - 507mm

■   26 cali - 559mm (ewentualnie 590 dla rowerów nietypowych)

■   28 cali - 622mm

■   27 cali - 630mm (proszę zwrócić uwagę że rozmiar 27 cali jest większy od 28)

■ 29 cali w rowerach górskich (622mm -średnica obręczy jest w nich taka sama jak w przypadku kół 28, jednak sam balon opony jest zdecydowanie wyższy)

 

Ponadto jest jeszcze kilka rozmiarów dość nietypowych, np. 14, 18 cali spotykane w rowerkach dziecięcych, jednak odradzam kupowanie roweru z oponami w takich wymiarach ponieważ , w przypadku, gdy dętka się przebije może być problem ze znalezieniem odpowiedniego rozmiaru, a wymiana koła jest już większym wydatkiem.

Dla uzupełnienia informacji dodam, że w rowerach szosowych jest spotykany rozmiar 700. Jeżeli na oponie znajduje się napis, np. 700x26c to mamy do czynienia z kołem 28(622). W rowerach bardzo starych oznaczenie 700 odpowiada oponie 27(630).

Przejdźmy teraz do szerokości opon. Jak już wspominałem najdokładniejszy będzie rozmiar podany w  standardzie ISO, jednak częściej spotykane jest oznaczenia w calach i tym właśnie będę się posługiwać. Szerokości opon są charakterystyczne dla typu roweru lub sposobu jego użytkowania, wyróżniamy podstawowe typy:

Rowery szosowe lub torowe( 1 do 1.5 cala)

Rowery turystyczne ( najczęściej 1.75)

Rowery górskie (1.95 )

Rowery do jazdy w trudnym terenie ( 2.0 cala a nawet więcej)

 

Dzielimy opony również ze względu na rodzaj bieżnika :

 

Opony slick

 

 opona slick

 

Te opony mają charakterystyczny, ciągły bieżnik, świetnie sprawdzają się w jeździe po asfalcie w suchych warunkach. Do zalet tej opony na pewno należy waga oraz cichość, ważną zaletą jest mniejsze tarcie, co przekłada się na mniejszy wysiłek , a większą prędkość.. Niestety kupując opony slick możemy zapomnieć o jeździe w trudniejszym terenie czy błocie. Osoby niedoświadczone mogę mieć też problemy z wchodzeniem w zakręty tak aby nie wpaść w poślizg.

 

Opony semi-slick

 

 

Najlepsza opona dla osób jeżdżących „wszędzie” lub kupujący pierwszy, dosyć uniwersalny rower. Ta opona charakteryzuje się bieżnikiem, który na środku ma mały opór z niższymi klockami , a po bokach większy dla lepszej przyczepności.

 

Opony terenowe

 

 

Opona bez ciągłego bieżnika dla lepszej przyczepności, na asfalcie jest bardzo głośnia, jednak jak sama nazwa wskazuje stworzona jest do jazdy w terenie. Charakteryzuje się świetna przyczepnością, jest szersza więc dużo lepiej radzi sobie w piachu i błocie, opona terenowa jest też prostsza do zatrzymania. Wadą takich opon może być ich waga oraz mniejsza prędkość uzyskiwana na asfalcie, jeżeli chodzi o ich głośność na utwardzonej nawierzchni zdania są podzielone J

Na rynku dostępne są też opony kevlarowe (kevlar używany jest do produkcji kamizelek kuloodpornych oraz np. w lotnictwie, 5x bardziej wytrzymały niż stal),bardziej wytrzymałe, lżejsze, odporne na korozję wiele osób uważa, że są też łatwiejsze w zakładaniu/ściąganiu, są jednak droższe niż opony ze standardowych materiałów.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony