


- Tarcza hamulcowa Galfer 160 Center Lock Road
- Hak przerzutki Cannondale K33049 do F-Si (2019) Synapse Carbon (2018-2019) SuperX (2017-2019) Slate (2016-2019) Topstone (2019) Synapse NEO / Quick NEO (2019) czarny
- Gogle narciarskie Arctica G-111A
- Gogle Arctica G-106B
- Bluza Endura Xtract Roubaix Jersey green
- Gogle Arctica G-101C
- Saszetka Deuter Belt II black
- Bagażnik rowerowy Sport Arsenal art. 220
- Kije do nart biegowych REX Vega 30% carbon
- Wiązania Rottefella TOURING NIS NNN AUTO black
- Hak przerzutki Cannondale K33001 do Scalpel Crabon 2021 Scalpel Hi Mod
- Gogle narciarskie Arctica G-1004C

Dlaczego warto się zarejestrować?
Dzięki rejestracji otrzymasz od rabat na każdy produkt w naszym sklepie internetowym w wysokości 2%. Zachęcamy do korzystania z oferty. Dodatkowo będziesz zawsze na bieżąco informowany odnośnie nowych produktów i promocji. Zarejestruj i przekonaj się!

Rodzaje i rozmiary opon rowerowych
Rodzaje i rozmiary opon rowerowych
W Polsce przyjęło się , że rozmiar opony rowerowej podajemy w calach, jednak przy wyborze opony należy sugerować się głównie wymiarem w standardzie ISO 47-599 , gdzie 47 jest szerokością opony, a 599 jej średnicą. Jak na razie będzie interesować nas tylko średnica opony. Poniżej widzimy zestawienie wymiaru i w milimetrach dla najpopularniejszych rozmiarów opon.
■ 12 cali - 203mm
■ 16 cali - 305mm
■ 20 cali - 406mm
■ 24 cale - 507mm
■ 26 cali - 559mm (ewentualnie 590 dla rowerów nietypowych)
■ 28 cali - 622mm
■ 27 cali - 630mm (proszę zwrócić uwagę że rozmiar 27 cali jest większy od 28)
■ 29 cali w rowerach górskich (622mm -średnica obręczy jest w nich taka sama jak w przypadku kół 28, jednak sam balon opony jest zdecydowanie wyższy)
Ponadto jest jeszcze kilka rozmiarów dość nietypowych, np. 14, 18 cali spotykane w rowerkach dziecięcych, jednak odradzam kupowanie roweru z oponami w takich wymiarach ponieważ , w przypadku, gdy dętka się przebije może być problem ze znalezieniem odpowiedniego rozmiaru, a wymiana koła jest już większym wydatkiem.
Dla uzupełnienia informacji dodam, że w rowerach szosowych jest spotykany rozmiar 700. Jeżeli na oponie znajduje się napis, np. 700x26c to mamy do czynienia z kołem 28(622). W rowerach bardzo starych oznaczenie 700 odpowiada oponie 27(630).
Przejdźmy teraz do szerokości opon. Jak już wspominałem najdokładniejszy będzie rozmiar podany w standardzie ISO, jednak częściej spotykane jest oznaczenia w calach i tym właśnie będę się posługiwać. Szerokości opon są charakterystyczne dla typu roweru lub sposobu jego użytkowania, wyróżniamy podstawowe typy:
Rowery szosowe lub torowe( 1 do 1.5 cala)
Rowery turystyczne ( najczęściej 1.75)
Rowery górskie (1.95 )
Rowery do jazdy w trudnym terenie ( 2.0 cala a nawet więcej)
Dzielimy opony również ze względu na rodzaj bieżnika :
Opony slick
Te opony mają charakterystyczny, ciągły bieżnik, świetnie sprawdzają się w jeździe po asfalcie w suchych warunkach. Do zalet tej opony na pewno należy waga oraz cichość, ważną zaletą jest mniejsze tarcie, co przekłada się na mniejszy wysiłek , a większą prędkość.. Niestety kupując opony slick możemy zapomnieć o jeździe w trudniejszym terenie czy błocie. Osoby niedoświadczone mogę mieć też problemy z wchodzeniem w zakręty tak aby nie wpaść w poślizg.
Opony semi-slick
Najlepsza opona dla osób jeżdżących „wszędzie” lub kupujący pierwszy, dosyć uniwersalny rower. Ta opona charakteryzuje się bieżnikiem, który na środku ma mały opór z niższymi klockami , a po bokach większy dla lepszej przyczepności.
Opony terenowe
Opona bez ciągłego bieżnika dla lepszej przyczepności, na asfalcie jest bardzo głośnia, jednak jak sama nazwa wskazuje stworzona jest do jazdy w terenie. Charakteryzuje się świetna przyczepnością, jest szersza więc dużo lepiej radzi sobie w piachu i błocie, opona terenowa jest też prostsza do zatrzymania. Wadą takich opon może być ich waga oraz mniejsza prędkość uzyskiwana na asfalcie, jeżeli chodzi o ich głośność na utwardzonej nawierzchni zdania są podzielone J
Na rynku dostępne są też opony kevlarowe (kevlar używany jest do produkcji kamizelek kuloodpornych oraz np. w lotnictwie, 5x bardziej wytrzymały niż stal),bardziej wytrzymałe, lżejsze, odporne na korozję wiele osób uważa, że są też łatwiejsze w zakładaniu/ściąganiu, są jednak droższe niż opony ze standardowych materiałów.